top of page

Recension av "Där kräftorna sjunger"

Jag var på premiären av filmen som är baserad på Delia Owens debutroman och bästsäljare - "Där kräftorna sjunger". Förra året läste jag boken och blev hänförd av berättelsen, så jag såg mycket fram emot filmatiseringen. Att göra rörlig bild av en så omtyckt och hyllad bok som "Där kräftorna sjunger" är ingen lätt uppgift och något jag tror många drar sig för att göra.

Det första jag slogs av när filmen började var den otroligt vackra scenografin. Miljöerna i filmen såg ut precis så som jag föreställt mig när jag läste boken. Titta bara på bilderna här nedanför. Som en modern saga. Varenda vinkel är förtrollande vacker och genomtänkt, inget lämnas åt slumpen. Till om med den gamla stugan, som i boken framställs som förfallen, blir bohemiskt tilltalande i filmen. I slutet så väl inredd att den hade platsat i vilket inredningsmagasin som helst.

Bild från filmen "Där kräftorna sjunger".

Bild från filmen "Där kräftorna sjunger". Flicka sitter på brygga och fiskar.

Bilder från filmatiseringen av "Där kräftorna sjunger".

Tydligen är filmen inspelad i Louisiana, men berättelsen utspelar sig i North Carolinas träskmarker.

Jag tycker att Daisy Edgar-Jones gör sig jättebra som Kaya och jag gillar henne mer i denna roll än i "Normal people". Hon är bedövande vacker. Clean girl i sitt esse. Men förutom den otroliga estetiken och Daisy Edgar-Jones är det något som ibland saknas när man jämför varje scen med minnen från boken. Tyvärr tycker jag att vissa sekvenser ur boken snabbspolades, inte minst rättegången. För att inte tala om slutet. Men det ska jag inte skriva något om, jag vill ju inte spoila!

Bild från filmen "Där kräftorna sjunger". Flicka står under ett stort träd.

Bild från filmen "Där kräftorna sjunger". Flicka sitter och målar i en bok.

I min recension av "Där kräftorna sjunger" får filmen toppbetyg tack varje den hänförande scenografin och briljanta skådespelerskan Daisy Edgar-Jones.

Vad får filmen "Där kräftorna sjunger" för betyg då? Jo, den får faktiskt en femma. Toppbetyg! Mycket på grund av de fantastiska miljöerna och estetiken. Men också på grund av skådespeleriet där jag tycker att Daisy Edgar-Jones briljerar i sin roll. Det är en riktig feel good-film som lämnar dig med en varm känsla i bröstet. Jag blev dessutom sugen på att börja samla på snäckskal och fjädrar. Har du inte sett "Där kräftorna sjunger" - gör det! Två timmar vacker verklighetsflykt.

När jag kom hem från bion kunde jag inte riktigt släppa filmen. Så jag började skissa på en ny filmaffisch då jag tyckte den riktiga var lite....tråkig! Här ovan ser du resultatet.

109 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg